Zoeken
  • Tim van der Klok

Volgende patiënt!

scherm- of glas?


Mobiele telefoons; we kunnen bijna niet meer zonder. We gebruiken ze om het nieuws te volgen, onze social media mee bij te houden, te mailen, te navigeren, foto’s te maken en -laten we dat vooral niet vergeten- om mee te bellen. Geavanceerde computers op zakformaat; het gemak dient de mens. Maar achter al dat gemak gaat een hart van technologie schuil, technologie waar je soms de hulp van een specialist bij nodig hebt. Gelukkig is daar dan de kennis van een echte kenner: Tim van der Klok neemt je in deze serie mee in de wereld van schermen, moederboards, waterschade, krassen, breukjes, harde resets en total-loss ervaringen. We nemen een kijkje in de wachtkamer van de telefoon dokter!


Door Cick Geers

Tim van der Klok is druk doende in zijn ‘open keuken’ zoals hij het zelf noemt. In zijn winkel aan Het Haagje 2 in Hoogeveen repareert hij smartphones en tablets. De werkplaats is gewoon zichtbaar: ‘ik heb niks te verbergen, klanten mogen zien wat ik aan hun telefoon doe en vaak vinden ze het nog leuk ook om te zien hoe de techniek werkt’.

Tim legt een reparatie opzij en schenkt me een kop koffie in. ‘Ik was net bezig met de reparatie van een scherm van een nieuwe iPhone X’. Hij lacht als hij vertelt dat schermreparaties heel veel voorkomen. ‘Het laten vallen of ergens tegenaan stoten van een smartphone is iets wat iedereen wel een keertje overkomt. Sommige pechvogels hebben er zelfs een abonnement op’. Ik knik en herken zijn verhaal. Ook ik heb een periode gekend waarin het leek of de barsten spontaan in mijn mobiele telefoon sprongen. ‘Toch wil een barst niet altijd betekenen dat het scherm vervangen moet worden’, gaat Tim verder.


Ik kijk hem verbaasd aan. Mij is altijd voorgehouden dat het complete scherm vervangen moest worden bij een barst. ‘Dat kan natuurlijk het geval zijn. Maar het loont de moeite om te laten onderzoeken of het niet alleen het glas is dat kapot is en dat het scherm gewoon nog functioneert. Dat scheelt een hoop reparatiekosten’, vertelt Tim.


De telefoon dokter legt uit dat het scherm is voorzien van allerlei aanraakgevoelige elektronica. Hier overheen zit een dunne glasplaat gelijmd. Bij de nieuwe en duurdere Oled-schermen (vanaf de Samsung modellen S6 edge en nieuwer en de iPhone X bijvoorbeeld) is het mogelijk om die glasplaat te scheiden van het scherm, waardoor je niet altijd een heel scherm hoeft te vervangen. ‘Dit scheiden gaat met behulp van een speciale machine, waarvan er maar drie in Nederland actief zijn’. Tim vertelt dat hij enige tijd geleden besloten heeft om in een dergelijke machine te investeren. Hij kocht er eentje en maakt hier er regelmatig gebruik van in zijn werkplaats. ‘Ik vind dat als je een deel kunt repareren je niet alles moet gaan vervangen. Het vervangen van een scherm is een kostbare aangelegenheid. Wanneer het alleen de glasplaat is die vervangen hoeft te worden, is dat echt veel goedkoper. Het voelt voor mij niet goed om dan maar het hele scherm te vernieuwen… alleen omdat dat makkelijker is. Voor de klant is het immers veel duurder. En dan hebben we het nog maar even niet over duurzaamheid en verspilling’. Tim noemt het voorbeeld van de klant die vanwege de kosten besloten had een nieuw toestel aan te schaffen. ‘Hij was bij een telefoonwinkel geweest met een toestel van 2 jaar oud. Het scherm vervangen scheelde maar weinig met de aanschaf van een nieuw toestel. Ik kwam erachter dat het voldoende was geweest om alleen de glasplaat te vervangen. Je kunt het die telefoonwinkel niet kwalijk nemen, zij beschikken immers niet over de specifieke apparatuur en weten vaak niet dat dit mogelijk is, maar ik vind het zonde van het geld’.


Daarom checkt Tim dan ook altijd eerst of het noodzakelijk is het gehele scherm te vervangen wanneer een klant met een kapot scherm bij hem komt. ’Als dat niet nodig is dan vernieuw ik alleen de glasplaat. Het effect is hetzelfde; de smartphone werkt weer zoals het moet, ziet er weer als nieuw uit maar de rekening is een stuk lager’. Natuurlijk komt het ook voor dat daadwerkelijk het scherm beschadigd is en alleen een nieuwe glasplaat niet de oplossing is. ‘Dan vervang ik het scherm. Hierbij maak ik overigens altijd gebruik van originele onderdelen of onderdelen van dezelfde kwaliteit. Ik geef niet voor niks een vol jaar garantie op mijn reparaties; aan lapwerk doe ik niet’.


Tim gaat weer aan de slag; na de iPhone X wacht een Samsung S9 op een nieuwe glasplaat. ‘Met een kleine investering gaan deze telefoons weer een hele tijd mee!’

0 keer bekeken
 

Follow

Contact

tel: 0528-202465

Address

Het Haagje 2, 7906 AA Hoogeveen, Netherlands

©2019 - 2020 by Telefoon Dokter.